Tietoiskujen avulla voit arvioida, tuottaako järjestönne koulutus strategian toteuttamiseen tarvittavaa osaamista. Entä syntyykö yksittäiseen koulutukseen valituilla menetelmillä ja oppimistehtävillä osallistujille mielekästä osaamista?
Osaamislähtöisellä koulutustoiminnan ja koulutuksen suunnittelulla varmistetaan, että järjestökoulutus kartuttaa osaamista, jota vapaaehtoiset ja muut kohderyhmät voivat suoraan hyödyntää omassa arjessaan – edistäen samalla järjestön strategisia tavoitteita.
Osaamislähtöisen koulutuksen lyhyissä tietoiskuissa perehdytään osaamislähtöisen koulutustoiminnan suunnitteluun järjestössä sekä käydään askel askeleelta läpi, miten yksittäinen koulutus suunnitellaan osaamislähtöisesti.
Videot: Osaamislähtöisen koulutuksen tietoiskut
- Järjestön toimintaympäristö ja strategia lähtökohtana koulutustoiminnan suunnittelussa
- Eri kohderyhmien arjen osaamistarpeiden tunnistaminen
- Mitä osaamislähtöinen koulutus tarkoittaa?
- Miksi osaamistavoitteilla on väliä?
- Miten muotoillaan toimivat osaamistavoitteet?
- Osaamisen tasot ja niitä kuvaavia verbejä järjestöissä
- Mikä on oppimisaktiviteetti?
- Osaamistavoite määrittää koulutuksen sisällön ja oppimisaktiviteetin
- Esimerkkejä oppimisaktiviteettien valinnasta
- Osaamistavoite määrittää osaamisen arvioinnin
- Arvioinnilla varmistetaan, että osaamistavoitteet on saavutettu
- Esimerkkejä osaamisen arviointiin
- Mikä on opintopisteytetty koulutusmalli?
- Miksi koulutusmallia kannattaa käyttää?
