Siviksen tekoälylinjaus
Tekoälylinjaus ohjaa tekoälyn käyttöä Siviksen opetusohjelman koulutuksen suunnittelussa, toteutuksissa ja arvioinnissa. Periaatteena on tekoälyn vastuullinen, eettinen ja kestävä käyttö oppimista tukien.
Siviksen tekoälylinjaus perustuu EU:n tekoälysäädökseen (asetus EU 2024/1689) sekä Opetushallituksen Tekoäly koulutuksessa – lainsäädäntö ja suositukset 2025 -materiaaliin tekoälyn opetuskäytöstä. Sivis seuraa lainsäädännön ja sääntelyn muutoksia ja päivittää linjauksiaan tarvittaessa.
Tekoälytaidot tunnistetaan työelämätaidoiksi ja ne ovat osa Siviksen henkilöstön osaamisen kehittämissuunnitelmaa sekä oppilaitoksen kouluttajille suunnattua koulutustarjontaa.
Tavoitteemme on, että Siviksen henkilöstöllä, kouluttajilla ja koulutukseen osallistujilla on riittävät valmiudet ja tuki hyödyntää tekoälyä luonnollisena osana omia työtehtäviä sekä osana kouluttamista ja opiskelua.
Tekoälyn käyttö Siviksen opetusohjelman koulutuksen suunnittelussa, toteutuksissa ja arvioinnissa
Tekoälyä voidaan käyttää Siviksen opetusohjelman koulutuksen suunnittelun ja toteutuksen ja arvioinnin tukena. Käytön tulee olla läpinäkyvää ja edistää oppimista.
Kouluttajan tulee kertoa koulutuksen osallistujalle ennen koulutuksen alkua osaamistavoitteiden ja osaamisen arvioinnin yhteydessä tekoälyn hyödyntämisen periaatteista sekä mahdollisuuksista tai rajoitteista. Lisäksi hänen tulee ohjeistaa koulutukseen osallistujia tekoälyn vastuullisesta ja turvallisesta käytöstä, ja tarvittaessa ohjata kuinka tekoälyjärjestelmiä käytetään, miten ne toimivat ja milloin niitä käytetään.
Esimerkiksi koulutukseen osallistuja:
- Saa käyttää generatiivista tekoälyä (luo sisältöä kuten tekstiä, kuvia tai musiikkia käyttäjän ohjeen mukaisesti). Osallistujan tulee kertoa käytöstä kouluttajan ohjeen mukaisesti, esimerkiksi tärkeimmät käyttämäsi syötteet ja käytetyt palvelut.
- Ei saa käyttää missään muodossa generatiivista tekoälyä.
Kouluttajan tulee aina huomioida, että koulutukseen osallistujia ei voida velvoittaa tekoälyn käyttöön. Koulutukseen osallistujia ei voida myöskään vaatia tekemään sopimusta kolmannen osapuolen kanssa henkilökohtaisesti tai maksamaan sovelluksista.
Tietoturva ja vastuullisuus
Tekoälytyökalujen käytössä kouluttajan tulee varmistaa, ettei tietoturva ja yksilöiden tietosuoja vaarannu. Jos tästä ei ole varmuutta, tekoälytyökalun käyttö ei ole sallittua.
Siviksen opetusohjelmaan kuuluvissa koulutuksissa kouluttajat ja koulutukseen osallistujat voivat hyödyntää Siviksen tarjoamiin digitaalisiin työkaluihin valmiiksi sisältyviä tekoälyominaisuuksia.
Tekoälyä tulee käyttää vastuullisesti, eettisesti ja kestävyyden näkökulman huomioiden.
Tekoälyn muistilistat kouluttajille ja osallistujille
Kouluttajat
- Tekoälyn vastuullinen hyödyntäminen on sallittua koulutuksen suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.
- Tekoälyn hyödyntäminen vaatii kriittistä ajattelua ja medialukutaitoa. Jokainen on itse vastuussa tekoälyllä tuottamansa tekstin tai muun tuotoksen sisällöstä. Tekoäly ei huomioi eettisiä näkökulmia eikä sitä voi käyttää lähdeviitteenä.
- Kaikkien osallistujien tulee saada käyttöönsä kouluttajan koulutukseen valitsemat tekoälytyökalut. Koulutukseen osallistujia ei voida vaatia tekemään sopimusta kolmannen osapuolen kanssa henkilökohtaisesti tai maksamaan sovelluksista.
- Kun tekoälyä hyödynnetään koulutuksessa, kouluttajan tulee varmistaa tekoälytyökaluja valitessaan, ettei tietoturva ja yksilöiden tietosuoja vaarannu. Jos asiaa ei voi varmistaa, tekoälytyökalun käyttö ei ole sallittua.
- Siviksen opetusohjelmaan kuuluvissa koulutuksissa kouluttajan tulee kertoa koulutuksen alussa koulutuksen tekoälyn käytön periaatteista, mahdollisuuksista tai rajoituksista. Esimerkiksi koulutukseen osallistuja:
- Saa käyttää generatiivista tekoälyä (luoda sisältöä kuten tekstiä, kuvia tai musiikkia, esim. ChatGPT, Copilot, Dall-E, käyttäjän ohjeen mukaisesti), jolloin osallistujan tulee kertoa käytöstä kouluttajan ohjeistamalla tavalla.
- Ei saa käyttää missään muodossa generatiivista käyttää osana koulutusta.
Koulutukseen osallistujat
Kouluttajan tulee kertoa osallistujalle heti koulutuksen alkaessa tekoälyn hyödyntämisen periaatteista sekä mahdollisuuksista tai rajoitteista:
- Koulutukseen osallistuja on itse vastuussa tuottamansa tekstin tai muun tuotoksen sisällöstä.
- Tekoäly ei huomioi eettisiä näkökulmia eikä tekoälyä voi käyttää lähdeviitteenä.
- Tekoälyn hyödyntäminen vaatii kriittistä ajattelua ja medialukutaitoa.
Ennen koulutusta osallistujalle kerrotaan, jos koulutuksessa:
- Saa käyttää generatiivista tekoälyä (luo sisältöä kuten tekstiä, kuvia tai musiikkia, esim. ChatGPT, Copilot, Dall-E), jolloin osallistujan tulee kertoa käytöstä kouluttajan ohjeen mukaisesti.
- Ei saa käyttää missään muodossa generatiivista tekoälyä (luo sisältöä kuten tekstiä, kuvia tai musiikkia, esim. ChatGPT, Copilot, Dall-E).
SivisNYT
-
Tulevaisuudessa kohtaamme SivisKampuksella
Järjestökoulutuksen uusi kohtaamispaikka ja koulutustila SivisKampus tarjoaa uudenlaisen tavan kehittää osaamista ja toteuttaa koulutuksia. Jäsenjärjestöt pääsevät mukaan SivisKampukselle porrastetusti ensi vuoden aikana. -
Digikehittäminen haastaa järjestöt strategiseen ajatteluun
Millaisia digitaalisia palveluja järjestöllä tulisi olla? Miten taataan digitaalisten palvelujen saavutettavuus ja miten tekoälyä voisi hyödyntää järjestössä? Nämä ovat meitä kaikkia mietityttäviä kysymyksiä, joihin kuumeisesti etsimme vastauksia erilaisissa digikehittämisprojekteissa. -
Monipuolista tukea yhdistystoimintaan ‒ hyödynnä vinkit!
Opintokeskus Sivis tarjoaa järjestöjen käyttöön monia hyödyllisiä materiaaleja ja koulutuksia. Tutustu nyt yhdistystoimintaa tukeviin itseopiskelumateriaaleihin ja koulutuksiin!